the greatest view

I'm watching you watch over me And I've got The greatest view from here

tankar om föräldraledighet, och att saker sällan blir som man tänkt sig.

Publicerad 2012-06-13 11:29:03 i vardagsbetraktelser,

Idag blir det inget deppinlägg, inte av den sorten i alla fall. För nu vill jag både leva med mig själv, J och vårt barn igen och förhoppningsvis slipper jag uppleva det som hände förra veckan igen.

I söndags var vi med två st av våra nära och kära på IKEA. Uppdraget var att hitta en säng och eventuellt ett skötbord. Vi kom hem med det sistnämnda men inte sängen. Den är dock beställd och kommer senare. Jag är så glad och tacksam över att det finns människor i vår omgivning som hjälper oss med en massa saker. Som att köpa en säng med tillhörande madrass och allt annat man bör ha tex. Det underlättar för vår plånbok men skänker mig mest glädje eftersom jag vet att de hjälper till för att de verkligen vill göra någonting för oss och vårt barn, inte bara bidra med pengar.

På tal om pengar så satt vi och räknade på vår framtid, vad det kommer innebära ekonomiskt med föräldraledighet osv. Nu sitter vi ju tyvärr i en situation där bara J har fast arbete. Vi hade räknat med att han skulle kunna vara hemma en eller två dagar i veckan och därför kunna ta ut både föräldrapeng och få lön. Vi trodde också att vi hade stöd i lagen för att kunna lägga upp det hur vi ville, men tydligen hade vi fel. J har en chef som anser att det inte är särskilt lämpligt för verksamheten att han blir borta litegrann varje vecka utan säger att han bör ta ledigt under en längre period istället. Detta har vi absolut inte råd med och hamnar såklart i en situation där han måste jobba och jag blir hemma, vilket vi inte riktigt hade velat. Vi vet inte riktigt hur vi ska lösa detta men på något vis måste det gå. Vi är i alla fall helt inställda på att ägna oss åt saker som inte kostar pengar i sommar och försöka spara så mycket vi bara kan. Förhoppningsvis kan vi då lösa så att J får vara hemma en eller två månader. Med dubbeldagar och lite annat pussel så kommer detta nog gå bra ändå, men det blir lite besvärligt när saker och ting inte riktigt blir så man tänkt sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela